Keystone Education Group förvärvar Asia Exchange och Edunation

Oslo, Norge och Tampere, Finland

publicerad 26 mars 2024

images

Keystone Education Group ("Keystone") har idag meddelat förvärvet av globala utbildningsleverantörer, Edunation och Asia Exchange.

- Det här är ett historiskt ögonblick i Keystones historia och öppnar dörren för miljontals studenter att studera i Asien, Europa och Latinamerika. Förra året använde 120 miljoner studenter Keystone som en del i att hitta rätt utbildning, och över 70 000 registrerade sig direkt till ett program genom våra tjänster, säger Fredrik Högemark, VD för Keystone.

- Med hjälp av Edunation och Asia Exchange förväntar vi oss att stötta tusentals fler år 2024 och framåt. Dessa studenter kommer att dra nytta av tillgång till ett utökat utbud av program, inklusive gap years, utlandsstudier och fullständiga examina. Vi har byggt upp ett starkt nätverk av internationella utbildningsagenter över hela Europa och nu är det dags att ta nästa steg i vår globala strategi genom att utvidga ytterligare till Asien-Stillahavsregionen, berättar Högemark.

Asia Exchange, grundat av Harri Suominen och Tuomas Kauppinen 2007, etablerades för att hjälpa andra att dra nytta av den "livsförändrande upplevelsen" att studera utomlands inspirerat av deras egna erfarenheter som utbytesstudenter i Asien under mitten av 2000-talet.

Tio år senare, år 2017, lanserade Suominen och Kauppinen Edunation som snabbt vuxit till att bli Finlands ledande leverantör av rekrytering av utländska studenter till Finland.

- Vi är stolta och ödmjuka över att bli en del av en global aktör inom internationell utbildning, särskilt en med rötterna i Norden, säger Suominen. Asia Exchange kommer att medföra betydande strategiska fördelar för Keystone Education Group som Asiens ledande aktör för utlandsstudier med en unik modell som tillgängliggör utlandsstudier för många. Edunation har engagerat sig för att revolutionera rekryteringen av internationella studenter, vägledda av en vision att tillgängliggöra högkvalitativ utbildning i Norden för studenter över hela världen.

- Med Keystone kommer vi ytterligare att förbättra våra tjänster och erbjudanden till studenter, utbildningsinstitutioner och partners i hela Norden. Vi är glada att välkomna fler internationella talanger till världens lyckligaste länder. Tillsammans kommer vi att göra en verklig skillnad, berättar Suominen.

Asia Exchange har hjälpt 10 000 studenter från 115 olika länder att studera vid universitet på unika destinationer som Sydkorea, Bali Indonesien, Thailand, Malaysia, Costa Rica och Mexiko.

Edunation fokuserar på att utöka den globala tillgången till finsk utbildning och samarbetar med finska universitet och högskolor för att erbjuda examensprogram, språkutbildning och möjligheter för över 1000 studenter varje år. De har starka strategiska partnerskap med många finska arbetsgivare med målet att inte bara hjälpa till med utbildning, utan också hjälpa studenter att säkra en anställning i "världens lyckligaste land".

Angående Keystones långsiktiga vision säger Högemark att affären skulle föra företaget närmare sitt mål att bli den globala ledaren inom utbildningsmatchning, erbjuda en omfattande one-stop-lösning för alla studentmarknadsförings- och rekryteringsbehov samtidigt som man hjälper studenter längs deras utbildningsresa.

- Vi strävar efter att vara en uppskattad partner för både studenter och universitet samt koppla samman och stödja dem genom hela processen från informationsinhämtning och upptäckt till ansökan, inskrivning och examen, berättar han.

- Oavsett om en student vill hitta studiemöjligheter hemma eller utomlands är vår mission att hjälpa dem att upptäcka och framgångsrikt få tillgång till dessa möjligheter.

Affären följer förvärvet av den tyska studiesökningsplattformen studddy år 2023, samt ledande aktörer inom internationell studentmarknadsföring och rekrytering, inklusive FindAUniversity, UniQuest och ett antal studentidrottsagenter som AGM Sports, Sport-Scholarships och Future Elite.

Edunation och Asia Exchange kommer att ansluta sig till Keystones nätverk av studentrekryteringsagenter inom Keystone Study Abroad-segmentet, inklusive Blueberry och Study Outside Norway (SONOR).

För pressfrågor, vänligen kontakta:

Ashlee-Maree Courtney-Eman, VP för Corporate Marketing
Email: ashlee@keg.com
Phone: +47 475 13 692

www.keg.com

För investerarfrågor, vänligen kontakta:

Kenneth Nyhus Hanssen, Chief Financial Officer
Email: kenneth.hanssen@keg.com
Phone: +47 413 52703

Fredrik Söderlindh, Head of M&A
Email: fredrik.soderlindh@keg.com
Phone:  +46 707 976 595

Vidare information

Keystone Education group logo.

Om Keystone Education Group

Keystone hjälper fler än 120 miljoner studenter årligen att hitta rätt utbildning. Keystone hjälper också över 5500 utbildningsinstitutioner att nå, rekrytera och registrera presumtiva studenter i mer än 190 länder på över 500 studentwebbplatser, inklusive Masterstudies.com, Bachelorstudies.com, Fernstudium.ae, studentum.se och FindaPhD.com.

Keystone driver också ett urval globala studentrekryteringstjänster inklusive UniQuest, Blueberry, SONOR och Keystone Sports. Med huvudkontor i Oslo, Norge, stöds Keystone av Viking Venture och Verdane, två ledande nordiska riskkapitalbolag. Keystone har över 800 anställda världen över, med kontor över hela Norden, Tyskland, Spanien och Storbritannien.

Asia Exchange Logo

Edunation logo

Om Asia Exchange och Edunation

Asia Exchange ger tillgång till utlandsstudier på unika destinationer i Asien. Vi fokuserar på prisvärda terminer utomlands, sommarskolor och språkskolor samt fullständiga examina. Vi erbjuder också utlandsstudiemöjligheter i Europa och USA via Beyond Abroad. Alla program genomförs på engelska och erbjuder en snabb antagningsprocess.

Edunation hjälper studenter att nå sina professionella ambitioner genom att hjälpa dem att få en världsklassutbildning och karriär. Vi hjälper studenter från hela världen att få tillgång till det nordiska utbildningssystemet och livsstilen genom våra erbjudanden och samarbeten med universitet.

Asia Exchange

Biggest European study abroad organization for adults

Top 3 study abroad organization in student numbers in Germany, No 1 biggest in France and in Finland

The global Asia authority of study abroad

Number of students sent abroad in 2023: 1081

Major source countries of students: Germany, France, Netherlands, Sweden, Finland, Denmark, USA

Destination countries: Top 5: South Korea, Indonesia (Bali), Malaysia, Thailand, Costa Rica. Rest: Portugal, Vietnam, Taiwan, China, Mexico, Italy, Ireland, France

Number of employees: 21

Edunation

Biggest international student recruitment company in Finland

First Pathway to Finland-provider

Number of students sent abroad in 2023: 1000+

Major source countries of students: Philippines, Sri Lanka, Vietnam, China, India

Destination countries: Finland

Employees:  43

Want to boost your student recruitment?

Book a demo